CUKRZYCA- pierwsza pomoc

CUKRZYCA- pierwsza pomoc

By: | Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | Comments: 0 | Październik 15th, 2018

CUKRZYCA- pierwsza pomoc

 

a) Objawy zbyt niskiego poziomu cukru (hipoglikemia)

  • Uczucie głodu
  • Drżenie mięśni
  • Pobudzenie lub utrudniony kontakt
  • Niepokój
  • Bladość
  • Osłabienie
  • Utrata pamięci

Pierwsza pomoc polega na podaniu czegoś słodkiego do wypicia bądź zjedzenia, lecz tylko we wczesnym stadium, by nie doprowadzić do zadławienia lub zakrztuszenia.

b) Objawy zbyt wysokiego poziomu cukru (hiperglikemia);

  • Uczucie pragnienia
  • Wzmożone oddawanie moczu
  • Utrudniony kontakt / senność
  • Bóle głowy
  • Niewyraźne widzenie
  • Zmęczenie
  • Problemy z koncentracją

Pacjenci mogą być pobudzeni a wręcz agresywni. Gdy nie mamy pewności czy mamy do czynienia z niską zawartością glukozy czy wysoką, lepiej podać słodkie płyny lub coś do jedzenia.

Lepiej „przesłodzić” pacjenta niż doprowadzić do ciężkiej hipoglikemii.

c) Działania (poszkodowany przytomny)

  • Zbierz wywiad od osoby poszkodowanej /  świadka zdarzenia
  • Jeśli przyczyną zdarzenia jest obniżony poziom cukru we krwi poszkodowanemu można podać słodki napój (po konsultacji z dyspozytorem medycznym)
  • Wezwij pogotowie ratunkowe (999/112)
  • Zapewnij wsparcie psychologiczne

d) Nie aplikuj do organizmu jakichkolwiek leków! Jeśli poszkodowany ma leki przepisane na taką sytuację,  może je zażyć jedynie samodzielnie.

e) Gdy pacjent straci przytomność:

  • Sprawdź oddech
  • Ułóż w pozycji bezpiecznej na boku, zapewnij komfort termiczny
  • Kontroluj oddech co 1 min. Do momentu przekazania zespołowi ratowniczemu.

 

 

Szkolenia z Pierwszej Pomocy, PPOŻ i BHP
Tel: 6040-8-6040
email: [email protected]

https://www.facebook.com/pmed.szkolenia/